Viskozitní klasifikace motorových olejů

Datum: 13.6.2022

Viskozitní klasifikace SAE J300 charakterizuje viskozitně teplotní vlastnosti oleje symbolem složeným z číslic a přídavným písmenem W (Winter) ….

Motorový olej je technologicky složitý výrobek, jehož vlastnosti jsou klasifikovány podle řady technických parametrů. Pro výběr optimálního motorového oleje z pohledu koncového uživatele jsou zvláště důležité dvě základní specifikace: Viskozita a výkon. Viskozita (nebo stupeň vnitřního tření) mazacího oleje není konstantní, ale závisí na okolních podmínkách. Při provozu motoru dochází ke změnám teploty a tlaku a je žádoucí, aby se za těchto podmínek viskozita oleje měnila co nejméně. Závislost viskozity oleje na teplotě je vyjádřena tzv viskozitní index (VI). Čím vyšší je hodnota VI, tím menší jsou změny viskozity se změnami teploty motoru. Viskozitní index je uveden v katalozích výrobců automobilových maziv. Klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers, USA) se používá výhradně pro normální indikaci viskozitních vlastností motorového oleje. Tato norma platí pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd označených číslem a písmenem „W“ (z anglického Winter) a 5 letních tříd označených číslem. Číslo je bezrozměrné a nemá žádný vztah k žádné fyzikální veličině. Je to však určitá obdoba viskozity – čím vyšší je její hodnota, tím je takto označený olej při dané teplotě viskóznější. Zimní třídy*: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W Letní kurzy*: 20, 30, 40, 50 a 60 *) Standard SAE J300 Zimní označení definuje tzv. „startování“ motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší zimní třída, tím nižší může být okolní teplota, při zachování tekutosti oleje dostatečné pro snadné startování motoru, tedy olej není příliš viskózní („hustý“). Oleje OW umožňují bezproblémové startování motoru i při teplotách pod -50°C, 5W oleje při teplotách kolem -40°C atd. (uvedeno orientačně, toto číslo také závisí do značné míry na typu a velikosti motoru ). Letní označení zaručuje dostatečnou viskozitu oleje při vysokých letních teplotách. Obecně platí, že čím vyšší číslo letní třídy, tím vyšší může být okolní teplota, pokud je motor dostatečně mazán, to znamená, že olej není příliš viskózní, aby porušil mazací film. V praxi se ukázalo, že pro evropské klimatické podmínky je zcela dostačující třída 40 nebo 50, oleje třídy 60 mohou způsobit mírný pokles výkonu motoru. V současné době téměř výhradně vícesezónní motorové oleje, které umožňují bezpečné mazání motoru po celý rok v různých klimatických podmínkách. Vyznačují se kombinací zimní a letní třídy, typickými příklady jsou: OW-40, 5W-40 nebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40. Viskozita v praxi Klasifikace oleje do viskozitních tříd SAE a ISO-VG je založena na měření viskozity nového, nepoužitého oleje. Několik desítek hodin provozu však může změnit viskozitu použitého oleje. Olej může snížit svou viskozitu intenzivním mícháním nebo zvýšit svou viskozitu oxidací. Změna viskozity může být tak významná, že olej spadá do jiného stupně viskozity SAE nebo ISO-VG. To může mít velmi nepříznivý vliv na životnost olejem mazaných zařízení. Bez ohledu na to, jaký olej používáte, ideální viskozita je taková, která zajistí dokonalé mazání, minimální opotřebení a spotřebu energie k překonání viskozity maziva. Je určen kombinací: a) Teploty b) Načíst c) Rychlosti Pokud se některý z těchto parametrů změní, mazání již není ideální. a) Vliv teploty na volbu viskozity Volba vhodné viskozity oleje závisí na jeho provozní teplotě. Čím vyšší je provozní teplota, tím vyšší musí být viskozita použitého oleje (jinak by se neúměrně ztenčil mazací film a zhoršilo by se mazání). Proto např. jednorozsahový olej SAE 30 by měl být nahrazen olejem SAE 20, pokud provozní teplota klesne, a naopak olejem SAE 40 nebo SAE 50, pokud se provozní teplota zvýší. b) Vliv zatížení na výběr viskozity Vhodná viskozita oleje závisí na zatížení olejem. Čím větší zatížení, tím vyšší je požadovaná viskozita oleje (vyšší stupeň viskozity). Proto lze olej SAE 40 nebo SAE 50 používat s olejem třídy SAE 30 běžně doporučovaným pro motory s vysokým zatížením. c) Vliv rychlosti na výběr viskozity Se zvyšováním rychlosti vzájemného pohybu mazaných ploch se olej stále hůře dostává do mazacího prostoru a rychleji se z něj vytlačuje. Čím vyšší je relativní rychlost pohybujících se ploch, tím nižší musí být viskozita použitého oleje. Proto například vysokootáčkové motory a převodovky vyžadují oleje s nižší viskozitou než nízkootáčkové. Účinky měnící se teploty, zatížení a rychlosti mohou někdy kompenzovat. Nárůst zatížení motoru lze kompenzovat zvýšením otáček motoru. Například při jízdě do kopce (zvýšené zatížení - nutná vyšší viskozita) je zařazen nižší převodový stupeň, který zvýší otáčky motoru (zvýšené otáčky - nutná nižší viskozita). Nejvhodnější viskozita zůstává v tomto případě konstantní a je jakýmsi kompromisem. Některé oleje s vysokým viskozitním indexem (vícerozsahové oleje, kde dochází pouze k nepatrné změně viskozity se změnou teploty) mohou zajistit dobré mazání i ve větším rozsahu teplot, zatížení a změn otáček, díky čemuž jsou univerzálnější a lze je použít ve více aplikacích. .




Možnost nákupu
po telefonu nebo emailem
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.